Bylo by zajímavé vrátit se v čase a hledat svůj první americký osmiválec, nemít žádné špatné zkušenosti. Nic co by člověka negativně ovlivňovalo. Žádné dobrodružství v servisech českých ani zahraničních, při svépomocných opravách na ulici, nevědět co je to odtahová služba, zvuk urvaného kardanu na asfaltu nebo oprava topení v prosinci v otevřené garáži. Zkrátka být takový nepopsaný list, trochu naivka, trochu střelec, co všemu rozumí. Mít v kapse dost peněz, velkou garáž, sednout si k počítači a začít Něco hledat.
Jak bych asi znovu uvažoval? Fullsize, midsize, combi, Van, pickup či sedan? Co s vozem chci zažít, s kým jezdit, kam jezdit a jak často. To jsou první parametry při výběru. A co vlastní dovednosti a technické možnosti. Mám ho kde uskladnit, opravovat? Mám dost přátel na telefonu, kteří ochotně poradí, či dokonce přijedou když budu v úzkých? Moc otázek, většinou chabé odpovědi. Tohle překonat chce velkou odvahu. Nakonec to vždy skončí stejně, prostě vám chytnou saze, rozum nerozum, jak se zamilujete, jedete pro něj.
Ale i přesto je počáteční selekce důležitá. Zkusím to tedy na sobě.
Sportovní vůz - vzhledem k tomu, že jsem doma pro smích kvůli své obavě z rychlosti nad 130 km, tak ten by to určitě nebyl, tím se okruh zužuje. Vyzkoušeno.
Coupe či Fastback ze správných roků má svoje kouzlo a většinou i správnou motorizaci. Pro jednoho až dva ideální vůz, pro rodinu a psy už nikoliv. Vyzkoušeno.
Convertible? Tam moc fouká a svítí slunce na hlavu. Chvíli jsem nadšený, pak to nějak mizí. Vyzkoušeno.
Sedan mi nepřináší estetickou radost, má malé dveře pro nastupování a má jich moc. A ten divný kufr. Vyzkoušeno.
Pickup se mi líbí, takové pořádné auto, symbol amerického venkova, ale je to něco za něco. Vezmeme sebou psa a už tam nic jiného nedám. Zase ale má tu korbu, ta je prima. Uveze a převeze všechno možné i nemožné. Je to však tvrdý náklaďák. Vyzkoušeno. Ranchero, El Camino? To je podobný problém, jen v menším měřítku.
Suburban nebo Tahoe by bylo řešení, je to takový pickup s uzavřenou korbou. Hodně úložného prostoru, i vyspat se tam dá. Je to pro dva se psem ale těsné. Vyzkoušeno, už už jsem skoro myslel, že ON je ten pravý.
Station Wagon má podobné omezení. Bývají sice elegantních tvarů a vždy zaujmou kolemjdoucí, ale univerzální auto to také není. Vyzkoušeno.
Van a jeho problém s garážováním je očividný, málokam se vejde. Na druhou stranu jeho využití včetně možnosti pohodlného přespání je ohromné. Jeho zázemí na srazech je opravdu dobré. Jeho jízdní vlastnosti a výkon jsou dostačující. Výhled na silnici skvělý. Vyzkoušeno.
Ford Econoline, Club Wagon, GMC Vandura, Chevrolet G20, Beuaville nebo Dodge RAM Wagon – na tom nesejde. Fordové motorizace 302cui a 351cui, GM 305cui a 350cui, nebo Moparové 318cui a 360cui ? Ani to není takový rozdíl při normálním ježdění. Vyzkoušeno.
Všechny tyto modely přinášejí ohromné uspokojení z vlastnictví hromady železa. Vždy vysoké, široké, dlouhé, neskladné, aspoň tak to všichni sousedé vidí. Každý má svoje plusy i mínusy v pohodlí, praktičnosti, úložném prostoru, přístupu k servisovaným součástkám, uložení rezervy, méně vkusné palubce či pohodlí pro řidičovi nohy. To všechno jim ale prominete, na tom nakonec vůbec nezáleží.
Majitele Vanů se totiž zajímají o vlastníky druhých značek a vytváří se zde větší solidarita, než u jiných amerik. Je to asi tím, že každý si může poupravit interiér a jeho využití dle vlastních představ a tím pádem čerpat inspiraci od jiných. Jak má kdo upravené spaní, jak tekoucí vodu, kde má vařič, otočný stolek, úložné prostory, kam se vejdou psi, jak vyřešené stínění před Vanem či zda používá rohožku při vstupu do něj. Jedním z největších témat pak samozřejmě je umístění a využití ledničky pro chlazené alkoholické nápoje. Na to se vanisty nebojte na srazu nikdy zeptat – budete vzápětí pro názorný příklad obdařeni vychlazeným panákem, či pivem. Vyzkoušeno !
Tím jsou Vany a vanisté výjimeční a s ničím nesrovnatelní. Každopádně porovnávat a ujišťovat se, že zrovna Váš Van je ten pravý a nejlepší, to nikdy neomrzí.
Z mého pohledu tedy vidím celkové využití Vana v naší české kotlině asi jako univerzální a jsou to teď moje nejoblíbenější karoserie postavené na rámech a osazené V8. Vyzkoušeno 10x
Co z toho tedy závěrem vyplývá? Vůbec nic! Jeden článek nikoho neovlivní a navíc je to velmi subjektivní názor. Nejlepší co tedy můžete udělat? Zde porovnat a někde vyzkoušet. Tak ať se dobře rozhodnete, sezóna se blíží!
Yorumlar